|
|
Ασκήσεις επιπέδου δυσκολίας 3
|
ΘΕΩΡΙΑ
Δεικτικές αντωνυμίες |
|
Δεικτικές λέγονται οι αντωνυμίες, που τις χρησιμοποιούμε για να δείξουμε κάτι χωρίς να το ονομάσουμε. Αυτές είναι:
- Αυτός, αυτή, αυτό. Τις χρησιμοποιούμε για να δείξουμε όσα βρίσκονται κοντά μας.
- (Ε)τούτος, (ε)τούτη, (ε)τούτο. Τις χρησιμοποιούμε για να δείξουμε όσα βρίσκονται πολύ κοντά μας.
- Εκείνος, εκείνη, εκείνο. Τις χρησιμοποιούμε για να δείξουμε όσα βρίσκονται μακριά μας.
- Τέτοιος, τέτοια, τέτοιο. Τις χρησιμοποιούμε για να δείξουμε ποιότητα.
- Τόσος, τόση, τόσο. Τις χρησιμοποιούμε για να δείξουμε ποσότητα.
|
Ερωτηματικές αντωνυμίες |
|
Ερωτηματικές αντωνυμίες λέγονται εκείνες που τις μεταχειριζόμαστε, όταν ρωτούμε:
- Τι; Τι ώρα είναι;
- Ποιος; Ποια; Ποιο; Για ποιο θέμα μιλάς;
- Πόσος; Πόση; Πόσο; Πόσα σου οφείλω;
|
Αόριστες αντωνυμίες |
|
Αόριστες λέγονται οι αντωνυμίες που τις μεταχειριζόμαστε για ένα πρόσωπο ή πράγμα, που δεν το ονομάζουμε, γιατί δεν το ξέρουμε ή γιατί δε θέλουμε:
Κάποιος σε ζητάει στο τηλέφωνο.
Αόριστες αντωνυμίες είναι:
- ένας, μια (μία), ένα Μου έλεγε ένας.
- κανένας (κανείς), καμιά (καμία), κανένα Δεν του μίλησε κανείς.
- κάποιος, κάποια, κάποιο Κάποιοι θέλουν να σας μιλήσουν.
- μερικοί, μερικές, μερικά Μερικοί τον ακολούθησαν μέχρι το τέλος.
- κάτι, κατιτί Κάτι θα είδες.
- τίποτε (τίποτα) Δεν ξέρω τίποτε.
- κάμποσος, κάμποση, κάμποσο Περιμέναμε κάμποση ώρα.
- κάθε, καθένας, καθεμιά (καθεμία), καθένα Κάθε μέρα διαβάζει την εφημερίδα του.
|
|
ΕΣΤΙΑΣΗ ΣΤΟ ΝΟΗΜΑ
- Άσκηση 1: Ο ποιητής παραθέτει στους στίχους 60-61 τα ονόματα των ηρώων του τρωικού πολέμου, τους Αχαιούς Τεύκρου και Αίαντα και τους Τρώες Πρίαμο και Εκάβη. Για ποιο λόγο τους εξισώνει;
- Άσκηση 2: Στη δεύτερη νοηματική ενότητα του αποσπάσματος (δακρυσμένο πουλί... για ένα πουκάμισο αδειανό για μιαν Ελένη) ο ποιητής δεν ελπίζει ότι οι πόλεμοι θα σταματήσουν. Πως βλέπετε την άποψη αυτή;
- Άσκηση 3: Αναζητήστε τους στίχους που εκφράζουν τα παρακάτω κεντρικά νοήματα:
- Συνειδητοποίηση απάτης/ματαιότητα πολέμου
- Παραλογισμός Πολέμου
- Φόβος για μελλοντικούς πολέμους
- Άσκηση 4: Ποιο νόημα που υποδηλώνουν οι παρακάτω μεταφορές;
- Δόλος Θεών
- Μεγάλος πόνος
- Πουκάμισο αδειανό
- Τόσα κορμιά ριγμένα στα σαγόνια της θάλασσας
- Άσκηση 5: Στη δεύτερη νοηματική ενότητα του αποσπάσματος (δακρυσμένο πουλί... για ένα πουκάμισο αδειανό για μιαν Ελένη) δια φαίνεται η θέση του ποιητή για τον πόλεμο. Ποια είναι αυτή; Ποια η δική σας άποψη;
ΕΣΤΙΑΣΗ ΣΤΗ ΧΡΗΣΗ
- Άσκηση 1: Πάρτε μία συνέντευξη
- Άσκηση 2: Συνθέστε ένα δικό σας ποίημα
- Άσκηση 3: Φτιάξτε το μονόλογο της Ελένης
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ
- Άσκηση 1: Ο ποιητής είναι «κρυμμένος» στο ποίημα, φορώντας το προσωπείο του Τεύκρου. Για να διαπιστώσετε τους παράλληλους βίους των δυο αυτών προσώπων αναζητήστε στοιχεία για τη «διαδρομή» του Τεύκρου και του Σεφέρη (από το διαδίκτυο ή βιβλιογραφικές πηγές). Ανάφερε παραδείγματα τέτοιων παρόμοιων διαδρομών που έχεις ζήσει εσύ προσωπικά ή γνωστά σου πρόσωπα.
- Άσκηση 2: Φτιάξε ένα μικρό μονόλογο (σε ποιητική μορφή) προκειμένου να πείσεις ότι πραγματικά όλοι οι πόλεμοι γίνονται «για ένα πουκάμισο αδειανό», ότι τελικά κάθε πόλεμος γίνεται μάταια.
- Άσκηση 3: «Ήμουν κι εγώ στον πόλεμο τοξότης - το ριζικό μου, ενός ανθρώπου που ξαστόχησε.»
Ο Τεύκρος ξαστόχησε, αν και άριστος τοξότης. Ποιος είναι ο παραλληλισμός με τη ζωή του ποιητή; Πώς ξαστόχησε ο Γ. Σεφέρης; (βλ. βιογραφία ποιητή). Μπορείς να αναφέρεις παραδείγματα από τη δική σου ζωή, που φανερώνουν δικό σου ξαστόχημα;
|
|
|